گزارش اختصاصی تهران آنلاین از تخلفات شهری؛

تخلفات فراموش شده شهری زیر سایه پل پالادیوم/ آیا پل اتصالی شورا و شهرداری تخلف است؟

تخریب پل ارتباطی پرهزینه مجتمع پالادیوم در روزهای پایانی سال گذشته به یکی از پر سر و صداترین اتفاقات حوزه مدیریت شهری بدل شد که بسیاری از کارشناسان، چنین اتفاقاتی را ریشه در عدم توجه به قوانین در گذشته می دانند. اما چه تخلفات مشابه دیگری در تهران وجود دارد که مدیران در خصوص آن سکوت کرده اند؟

پورحسین- تهران آنلاین؛ اهمیت مدیریت شهری و به تبع آن ساخت و سازهایی که ذیل اختیارات مدیریت شهری صورت می گیرد، می تواند سرنوشت آلودگی صوتی، بصری و حتی زیست بوم یک شهر را تحت تاثیر خود قرار دهد و زندگی هزاران نفر را مختل کند. اتفاقی که بارها و بارها در شهر تهران با بی قانونی نقض شده است و امروز می توان نشانه های آن را در برج هایی که در معابر کوچک ساخته شده اند، مشاهده کرد. برج هایی که علاوه بر عدم رعایت مصوبه بلندمرتبه سازی، معابر عمومی را نیز سد می کنند و بعضا با صدور آرایی، تخلفات صورت گرفته شده قلع و قمع می شوند و تنها آن چیزی که باقی می ماند، هزینه هایی است که به شهر و شهروندان تحمیل می شود و مسئولین شهری نیز در خصوص آن نظر واحدی ندارند و همین امر سبب می شود تا مسیرهای ارتباطی ایران مال که از قسمت زیرین بزرگراه شهید خرازی عبور می کند، پل کارخانه ایران خودرو، پل بیمارستان امیرعلم، پل اتصال ساختمان شهرداری و شورای شهر و برخی مراکز خرید دیگر با وجود شباهت با پل ارتباطی پالادیوم، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و این سوال مطرح است که آیا این پل ها نیز تخلف هستند؟

03

 

احداث هر پلی میان دو ساختمان نمی تواند یک تخلف باشد 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در خصوص پل های مشابه مجتمع پالادیوم و تخلفاتی که در حوزه شهرسازی رقم می خورد، گفت: علت تخریب پل ساختمان پالادیوم رای کمیسیون ماده 100 بود و حکم قلع و قمع آن صادر شده اما اجرای آن صورت نگرفته بود که در این برهه زمانی با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اجرایی شد.  پل های مشابه نیز باید در ابتدا پیگیری شود که چه تخلفی صورت گرفته و چه حکمی صادر شده و پس از آن به سمت اعمال قانون رفت. کمیسیون ماده 100 است که می تواند در خصوص سایر پل های غیرمجاز بین ساختمانی تصمیم گیری کند. باید توجه داشت پلی که ساختمان شهرداری را به شورای شهر متصل می کند یک بنای قدیمی است و باید مورد بررسی قرار گیرد که مجوز ساخت دارد یا خیر.

دیگر عضو شورای شهر تهران یعنی مهدی عباسی نیز در این خصوص اظهار کرد: پل مجتمع پالادیوم رای ماده 100 داشته و روند رسیدگی به تخلف آن کاملا فنی و تخصصی صورت گرفته است. رای صادر شده برای مجتمع پالادیوم کاملا قانونی بوده و باید توجه داشت که صرفا احداث هر پلی میان دو ساختمان نمی تواند یک تخلف باشد بلکه با توجه به کارکرد مورد بررسی قرار می گیرند. ممکن است هر کدام از تونل ها و یا پل های ارتباطی که امروز در شهر وجود دارد، کارکرد خاصی داشته باشند که با تخریب آن ها، معضلی در شهر بوجود آید.

 

هیچکس نباید در شهر از معابر عمومی، استفاده اختصاصی کند

سیدجعفر تشکری هاشمی نیز با تاکید بر این که معبر عمومی، محلی است که هیچکس نباید آن را تصرف کند و تفاوتی ندارد این تخلف از سوی چه کسی رقم خورده است، گفت: هیچکس نباید در شهر از معابر عمومی، استفاده اختصاصی کند. اولویت با حقوق شهروندی است و هرکجا این امر نقض شود باید با تخلف مقابله کرد.

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری نسبت به تخلفات حوزه خود نیز طبق قانون عمل می کند، گفت: اگر تخلفی صورت گرفته است ما نباید تبعیض قائل شویم و باید در مقابل تخلف مجموعه شهرداری نیز طبق قانون عمل کرد.

علیرضا نادعلی نیز با اشاره به این که پل میان ساختمان شهرداری و شورای شهر، طول زیادی ندارد و از داخل ساختمان ارتباط برقرار شده است، گفت: احتمالا سایر تونل های شهری مجوز دارند اما مشخصا هر پل و تونل ارتباطی که مجوز نداشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد. در صدور مجوز قانونی برای معابر به نیازهای شهروندان و مردم نیز توجه می شود. در مورد بیمارستان هایی نظیر مهر و امیرعلم چنین تونل هایی وجود دارد تا راحتی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

 

شهرداران در برهه های زمانی مختلف سیاست های متفاوتی داشته اند

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: مشخصا نباید بین ساختمان ها و مجموعه های مختلف در خصوص یک قانون تبعیض قائل شد و باید در ابتدا به حقوق شهروندی توجه شود. شهرداران در برهه های زمانی مختلف سیاست های متفاوتی داشته اند و این امر نیز قابل نقد است زیرا نباید نگاه های متفاوتی به یک قانون شود. شاید ایراد از قانون باشد و باید به این عرصه نیز توجه شود. در برهه ای زمان قرار گرفته ایم که باید به یک وحدت رویه رسید زیرا نمی توان در خصوص پروژه هایی که سال ها قبل در خصوص آن ها تصمیم گیری شده است، بازنگری کرد مگر این که یک تخلف بزرگ باشد که نتوان از آن چشم پوشید. تخلفی که 30 سال پیش رخ داده است با تخلفی که به تازگی رقم خورده بسیار متفاوت است و مشخصا برخورد با تخلفی که 30 سال پیش رقم خورده است، آسان نیست.

 

تونل هایی که دو ساختمان را به یکدیگر وصل می کند در معماری ایرانی وجود دارد

رشد بی‌برنامه جمعیت روستاهای واقع در حریم، مزارع "ری" را نابود می کند -  ایسنا

 

در ادامه به سراغ عبدالرضا گلپایگانی، معاون سابق معماری و شهرسازی شهرداری تهران رفتیم و در خصوص سایر تخلفات شهری مانند پالادیوم اطلاعات لازم را کسب کردیم. او با اشاره به این که پل میان شورای شهر و شهرداری مربوط به یک مجموعه است و معابر عمومی را اشغال نمی کند، تصریح کرد: تونل هایی که دو ساختمان را به یکدیگر وصل می کند از قدیم در معماری ایرانی وجود داشته است و از آن تحت عنوان سابات یاد می شده است که نمونه هایی از آن در شهرهای تاریخی ایران هنوز هم وجود دارد.

او افزود: به استناد همین کاربرد تاریخی، ارتقای امنیت گذر و تنوع در زیست شهری در مقررات ملی ساختمان در مبحث چهارم اجازه داده شده است با رعایت مسائل و مقررات شهری، سابات احداث کرد. این موضوعی است که از نظر معماری مشکلی ندارد و اگر تسهیل کننده عبور و مرو باشد، حتما می تواند مفید نیز واقع شود.

 

قانون در خصوص پل های ارتباطی چه می گوید؟

این مسئول پیشین شهری تصریح کرد: از نظر حقوقی، فضای گذر از بالا و در هم سطح متعلق به شهروندان است و متولی این مالکیت نیز شهرداری است. بنابراین شهرداری می تواند اجازه دهد از بالا یا زیر گذر استفاده شود به شرطی که حق شهرداری را پرداخت کنند. در موضوعات حقوقی اصطلاحی تحت عنوان حق ارتفاع وجود دارد به این معنی که مثلا می توان با دریافت حقوقی به همسایه خود اجازه دهید که از طریق ملک شما به داخل ملک خود دسترسی داشته باشد. این حق مرافقت است و هنوز هم در مباحث حقوقی وجود دارد و در اسناد رسمی نیز وجود دارد و به رسمیت شناخته می شود اما باید توجه داشت که چه زمانی شهرداری اراده می کند چنین حقی را به مالک دهد.

او ادامه داد: شهرداری از سوی مردم متولی نگهداری اموال عمومی است و به همین علت شهرداری نمی تواند هر کاری با اموال عمومی انجام دهد و فقط می تواند اقدامی را انجام دهد که مقررات حقوقی و شهرسازی مجوز آن را صادر کرده باشند. در این مورد خاص ایجاد سابات نیز بلااشکال است. در کمیسیون ماده 5 نیز مصوبه ای در خصوص یک ملک در منطقه 15 داشتیم که این امکان فراهم شد که در پروانه ساخت از حق ارتفاق ملک استفاده کند و ساختمان اصلی را به پارکینگ مقابل خود متصل کند اما با رعایت مسائل حقوقی و با تایید اداره املاک و مستغلات.

معاون شهردار سابق تهران افزود: در این میان باید توجه داشت که مدیران شهرداری بعضا مشاهده می شود که با هماهنگی با مدیر بالادستی خود در ساخت و ساز مجوزی صادر می کنند تا کار مالک یا شهرداری سریعا راه بیفتد و به همین علت خارج از چهارچوب های قانونی تصمیمی گرفته می شود.

گلپایگانی گفت: زمانی که مردم از شهرداری مطالبه کنند که به چه علت حقوق شهروندی رعایت نشده است، اعتماد میان شهروندان و متولی امور آن ها یعنی شهرداری از بین می رود.  یک مساله مهم در این میان این است که نمی توان قانون را به صورت نیمه کاره اجرا کرد زیرا منجر به اعتراض نسبت به عملکرد مجموعه شهری می شود. چگونه می شود یک مجتمع به بزرگی پالادیوم در خیابانی کوچک مجوز ساخت می گیرد و به تمام آن محله بار ترافیکی و شلوغی تحمیل می کند اما فقط معبر بین ساختمانی آن غیرقانونی شناخته می شود؟

او اضافه کرد:از نظر اقتصادی نیز این گونه به جامعه ضربه وارد می شود زیرا هزینه ای شده است تا پل ساخته شود و این هزینه با تخریب آن از بین می رود و مشخصا به صورت غیرمستقیم به مردم تحمیل می شود. نمونه دیگر چنین اشتباهی را در ساخت ویلاها در کنار رودخانه ها و سواحل می توان مشاهده کرد. حتما در گذشته یک نفر اجازه ساخت چنین ویلاهایی را داده است و امروز نیز آن شخص مقصر است و باید پاسخگو باشد. ویلاهای دولتی و حتی ویلاهای شخصی از پول مردم ساخته شده اند و منابع مالی کشور با این تخریب ها از بین می رود. این تخریب ها هم سرمایه اقتصادی و هم سرمایه اجتماعی را تخریب می کند. باید در زمینه صدور مجوز سخت گیری بیشتری صورت گیرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد. هر چند دو ماه بیشتر نیز صدور مجوز طول بکشد اما مشخصا پس از آن دیگر منابع مالی از بین نمی روند.

 

اجازه از شهرداران وقت برای ایجاد مسیر ایران مال و پل پالادیوم

او با تاکید بر این که راه تسریع امور شهروندان، حذف مراحل قانونی اخذ مجوز نیست بلکه باید روان سازی در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: نباید نگاه ما به مجموعه شهری کوتاه مدت باشد و باید اهداف بلندمدت را نیز مدنظر قرار داد. در خصوص پالادیوم نظر فنی کمیسیون ماده 100 این بوده است که نباید این پل ارتباطی حفظ شود و به همین علت تخریب صورت گرفته است. این اشتباه به نظر می رسد در ایران مال نیز در حال تکرار است. امروز دسترسی اختصاصی ایران مال از زیر بزرگراه شهید خرازی است و این دسترسی از زیر معبر عمومی صورت گرفته است و اگر مجوز از شهرداری در این خصوص اخذ نشده باشد و به حقوق عامه توجه نکرده باشد باید در خصوص آن تجدیدنظر کرد و حق شهرداری در این رابطه پرداخت شود.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در پالادیوم و ایران مال از شهردار وقت و شورای معماری اجازه گرفته اند و چنین پل ارتباطی و زیرگذری را تاسیس کرده اند. باید توجه داشت که البته این دو مجموعه نمی توانند هر مجوزی صادر کنند و خارج از چهارچوب عمل کنند. وکیل مردم نمی تواند خارج از اختیاری که دارد، عمل کند و به حقوق موکل خود آسیب وارد کند.

 

دستورات سلیقه ای ممنوع!

همیشه این سوال پیش می آید چطور می شود ساخت و ساز کوچک در کوچه پس کوچه های این شهر همچنان از دید شهرداری دور نمی ماند اما ساخت پل میان دو ساختمان اینهمه سر و صدا به پا می کند. از سوی دیگر پل های زیادی در این شهر وجود دارد که شهرداری باید به آن رسیدگی کند و مقابله با یک تخلف پر سر و صدا برای شهروندان کافی نیست و نباید مدیران شهری از آن غافل شوند و یا با تصمیمات سلیقه ای مشکلاتی چون پا اتصالی پالادیوم را ایجاد کنند.

//انتهای پیام

Layer 1 ارسال نظر

Layer 1 آخرین اخبار

Layer 1 پربازدیدترین ها