ورود تاکسی پرنده به کجا رسید؟/ یک وعده؛ از شایعه تا واقعیت!
تاکسی پرنده! حمل و نقلی که در کشورهای پیشرفته تحت عناوین مختلفی وجود دارد اما در کشور ما به عنوان کالای لوکس از آن یاد می شود. با همه آنکه مشکلات بسیاری در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد طی دوره گذشته وعده ورود تاکسی پرنده یا همان تاکسی هوایی داده شد اما در عمل نه خبری از نوسازی تاکسی های فرسوده بود و نه تاکسی هوایی. اما دوره ششم مدیریت شهری چه تصمیمی برای آن دارند؟
به گزارش خبرنگار تهران آنلاین؛ وعده های عجیب و غریب در هر مدیریت شهری به شهروندان داده می شود که با چشمان بسته می توان دریافت عملیاتی نیست. یکی از این وعده ها در دوره های گذشته راه اندازی تاکسی هوایی در تهران است! رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دوره پنجم عنوان کرد که تجربه تاکسی هوایی اگر به راهکارهای مناسب برای محدودیتها اندیشیده شده باشد قابل اجرایی است. تجربه تاکسی هوایی یک تجربه جهانی است که در دنیا اجرا شده است و ما هم با توجه به شرایط کشور باید ببینم می توانیم آن را در کشور اجرایی کنیم یا خیر؟
مدتی پیش از آن محمد اسلامی، وزیر اسبق راه و شهرسازی اعلام کرد بسیاری از فرودگاه ها در شهر های مختلف هستند که استعداد راه اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می توانند با استفاده از هواپیما های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند . به گفته اسلامی تاکسی هوایی به زودی وارد فاز عملیاتی می شود!! همچنین آذرماه سال 99 بود که معاون اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از راهاندازی پروژه تاکسیهوایی (ایرتاکسی) در این فرودگاه با سرمایهگذاری ۱۱۰ میلیارد تومانی و ظرفیت جابجایی ۵۹ مسافر خبر داد که همچنان خبری از آن نیست.
به دنبال شهری برای پز دادن نیستیم
علی اصغر قائمی؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تهران آنلاین با اشاره به امکان مدیریت شهری برای استفاده از تاکسی پرنده در تهران گفت: شهرداری هر مود حمل و نقلی که می خواهد بیاورد باید مسیرش را طی کند. مودهای حمل و نقلی و جزئیاتش باید مصوبه شورای عالی ترافیک را دریافت کند و سپس مصوبه شورای شهر به خاطر تامین منابع و محل تخصیص منابع را بگیرد و سپس اجرا کند.
او افزود: علاوه بر تاکسی پرنده، تراموا، مونوریل و سایر مودهای حمل و نقلی هم مطرح است. این ها نیاز به مطالعه فنی و علمی دارد که مبتنی بر شواهد و مستندات و واقعیات جامعه دارد. اگر کاری که شدنی است و منابعش وجود دارد و هزینه فایده اش تعریف شده است ایرادی ندارد که انجام شود.
قائمی با بیان اینکه باید مطالعه اجمالی تطبیقی باید با شهرهای بزرگ دنیا که این کار ها را انجام داده اند، انجام شود، اظهار کرد: صرفا نباید نگاهمان به شهری که دنبال لبه های تکنولوژی برای پز دادن است باشیم و برای ویترین شدن نباید اقدامی انجام دهیم.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ممکن است جایی بچه پولداری چهارتا تاکسی پرنده بگیرد و اجرا کند، اظهار کرد: شهری که می خواهد تاکسی پرنده داشته باشد حداقل ده میلیون سفر روزانه ندارد و در خوشبینانه ترین حالت بیش از یک میلیون تردد با اتوبوس و یک و نیم میلیون با مترو سفر می شود. همچنین حجم زیادی از ترددها با خودرو شخصی صورت می گیرد که علت ترافیک های سنگین نیز همین است.
تاکسی پرنده مشکل ما را حل نمی کند
قائمی ادامه داد: چند تاکسی پرنده در تهران باید بیاریم که بخشی از سهم را باید به دوش بکشد؟ صرف تاکسی پرنده آوردن مسئله ما حل نمی شود. نظام مدیریت این ها هم مهم است.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ششم گفت: اگر در یک لحظه تاکسی های پرنده بخواهند در آسمان تهران پرواز کنند همه این ها خود مسئله پیچیده ای دارد. بنابراین مسئله خرید چهارتا تاکسی پرنده و حرکت نمادین را نباید در نظر داشته باشیم بلکه باید در جابه جایی انبوه مسافر نقش ایجاد کند. یعنی فردی بگوید من مود حمل و نقل خاصی در تهران انجام می دهم تا 10 درصد حمل و نقل تهران را انجام دهم استقبال می کنیم.
قائمی اظهار کرد: این مسئله تبدیل به استفاده لاکچری می شود. نفی و اثبات در مورد هیچ مود حمل و نقلی ندارم ولی باید مطالعات لازم از مسیر قانونی طی شود و در شورا بیاید و بعدا شهرداری اجرا کند.
قولی ندهیم که اجرا نشود
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در رابطه با این موضوع به خبرنگار تهران آنلاین گفت: ورود تاکسی پرنده در شهر تهران اولویت ما نیست و وقتی در مورد آن نگذاشتیم.
او در ادامه افزود: حرف هایی می زنیم که بتوانیم اجرا کنیم و در حال حاضر اولویت شهر ما نیست. ممکن است کمک به اورژانس و سایر موارد به این صورت انجام شود و آن را دنبال می کنیم.
زاکانی اظهار کرد: در فضایی سیر نکنیم که شدنی نیست؛ در شرایطی هستیم که حداقل خدمت ها را ارائه می کنیم چیزی نگوییم که اجرا نمی شود
-
پشتپرده ادعای رد صلاحیت شهردار سابق تهران؛ چه کسانی بدنبال ریاست حناچی در نظام مهندسی هستند؟ 1
-
پساب های در اختیار شهرداری غیر بهداشتی است؛ وزارت بهداشت ورود کند/ کاهش جدی میانگین بارش در سطح تهران/ هشدار کم آبی در تهران 2
-
فردا مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران فعال هستند 3
-
آغاز بهرهبرداری از پردیس جدید شرق از شنبه آینده 4
-
دستفروشان معابر منتهی به پاساژ علاءالدین جمع آوری شدند 5
-
71 درصد انحراف از بودجه در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری 6
-
بودجه 1404 شهرداری تهران تا پایان دی به شورا می رسد 7
-
اتوبوس ها و تاکسی های چینی در گمرک تهران 8
-
تهران آنلاین بررسی کرد: صفر تا صد شکایت محیط زیست علیه شهرداری تهران/ چرا شهرداری تهران زباله های مازندران را به تهران آورد؟ 9
-
اتوبوس های جدید به این خط می رسد/ بخش خصوصی خط ویژه جمهوری بهارستان بد عمل کرده است 10
-
چرا برخی بزرگراه های تهران با خط زرد جدا شدند؟ 11
-
تهرانی ها منتظر تراموا باشند/ اتوبوس برقی در گمرک 12
-
اختلاف قیمت میوه در بازارها و میادین ترهبار چقدر است؟ 13
-
آخرین وضعیت بازگشت غیرمجازها 14
-
آلوده ترین منطقه تهران کجاست؟ 15